Dizileri Yarım Bırakma Psikolojisi

 Son günlerde kime sorsam aynı dertten muzdarip: "Harika bir diziye başlıyorum, ilk iki bölüm çok iyi gidiyor ama 3. bölüme geldiğimde aniden içim daralıyor ve telefonumu elime alıyorum." Çoğu insan bu durumu sosyal medyanın beynimizi küçültmesiyle ya da kendi iradesizlikleriyle açıklıyor. Hayır, beyniniz küçülmüyor; tam aksine, kusursuz bir termodinamik savunma mekanizması devreye giriyor.

İnsan beyni, verimsiz sistemleri anında reddedecek şekilde evrimleşmiştir. Bir diziyi izlerken zihniniz, olayları ve karakterleri çözümlemek için büyük bir biyolojik enerji harcar. Ancak dizi, ana çatışmayı çözmek yerine konuyu anlamsızca uzattığında, harcadığınız enerjinin "nedensel karşılığını" alamazsınız. Sistem aşırı ısınır.

Buna Anlatı Mühendisliğinde "Isı Ölümü" diyoruz. Beyninizin o diziden aniden kopması, işlemcinin yanmasını engellemek için kendi kendini kapatmasıdır. Dizileri neden 3. bölümde bırakıyoruz başlıklı analizimde bu iflasın biyolojik haritasını çıkardım. Kendinizi suçlamayı bırakın; yarım bıraktığınız o diziler, izlenmeyi değil, otonom sinir sisteminiz tarafından imha edilmeyi hak eden hatalı tasarımlardır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Homelander'dan Neden Gözümüzü Alamıyoruz?

Teleskop Çağını Başlatan Teorisyen

Anlatı Mühendisliği Nedir? Yazarlığın Bilimsel Temeli